Amnesty's Schrijfmarathon 2017 in het Carmelcollege en in

het Kulturhus te Raalte succesvol verlopen

Na de zeer succesvolle Schrijfmarathon afgelopen jaar, ging Nederland ter gelegenheid van de Dag van de Rechten van de Mens op  10 december, opnieuw massaal brieven schrijven voor mensen die groot onrecht zijn aangedaan. Ook in Raalte werd volop geschreven.

In het Kulturhus in Raalte werd op zaterdag 9 december om 10.30 uur de schrijfmarathon gestart door burgemeester Dadema en schreven we tot 16.00 uur door. Bij de opening van de Schrijfmarathon 2017 in Raalte werd gerefereerd aan de massale kindersterfte die in Jemen dreigt, geschat wordt tussen de 1,5 tot 2 miljoen, door structurele ondervoeding en cholera. De VN had al in dit voorjaar gewaarschuwd voor de erbarmelijke leefomstandigheden van de Jemenitische burgers. Burgemeester Dadema toonde een grote betrokkenheid bij het werk van Amnesty en vertelde dat hij in verband met z'n werkzaamheden voor de Verenigde Naties o.a. in Jemen had gewoond. De eerste brief die hij schreef, was voor de voorzitter van Amnesty Turkije die door zijn werk voor Amnesty momenteel in Turkije in de gevangenis zit.

Er werden brieven geschreven en er worden nog brieven geschreven voor mensen die gediscrimineerd worden om wie ze zijn, die vastzitten omdat ze voor hun mening uitkwamen of vermoord werden terwijl de daders vrijuit gaan. Ook sturen de brievenschrijvers de mensen die dit jaar centraal staan groetenkaarten, zodat ze weten dat ze niet vergeten zijn.Tijdens de Schrijfmarathon van vorig jaar werd in Nederland een record aantal van 166.000 brieven geschreven. Wereldwijd werden bij 4,7 miljoen brieven, kaarten, handtekeningen, sms'jes en WhatsApp'jes verstuurd. Hoe groter die vuist, hoe groter de druk op autoriteiten om te zorgen voor gerechtigheid.

In het Carmel College Salland in Raalte werd op vrijdag 8 december a.s. eveneens geschreven voor de Schrijfmarathon van Amnesty. Klik hierop voor foto's.

Brieven schrijven werkt

Een lawine aan brieven maakt indruk en dwingt wetshandhavers mensen eerlijker te behandelen. En hoe meer groetenkaarten, hoe groter de steun voor de mensen voor wie we schrijven. Dat is onvoorstelbaar belangrijk. In de woorden van Máxima Acuña uit Peru: "Ik ben oneindig dankbaar dat ik niet alleen ben, maar hulp krijg van zoveel mensen van over de hele wereld." Vorig jaar schreven we voor Máxima, omdat zij en haar gezin bedreigd en mishandeld werden omdat ze weigerde haar grond af te staan aan een mijnbouwbedrijf. In mei 2017 bepaalde het hooggerechtshof van Peru dat ze op haar land mag blijven wonen.

Tijdens de Schrijfmarathon van 2017 krijgen mensenrechtenverdedigers speciale aandacht. Deze activisten steken hun nek uit. Zij hebben de moed op te komen voor vrije meningsuiting, tegen discriminatie of onderdrukking. Ze roepen machthebbers ter verantwoording. Maar doordat ze op de voorgrond treden, zijn ze een gemakkelijke prooi voor de autoriteiten.

Wereldwijd worden zij steeds vaker slachtoffer van intimidatie, vervolging en geweld. Zelfs de voorzitter van Amnesty Turkije zit in de gevangenis.Op donderdag 23 november 2017 besloot het Hof in de Turkse stad Istanbul dat Amnesty-voorzitter Taner Kılıç in de gevangenis blijft. Niet alleen bekende mensen sluiten zich aan bij de oproep van Amnesty aan Turkije tot vrijlating. Ook een lange lijst van regeringen, instellingen en politieke figuren eisen de vrijlating van Taner Kiliç, waaronder de Europese Commissie, het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, VN-functionarissen, Duitsland, Oostenrijk, Ierland en België.  Lees meer..

________________________

Schrijfmarathon 2015

MDadema

Donderdag was het de Dag van de Mensenrechten. Daarom heb ik voor de schrijfmarathon van Amnesty International twee brieven geschreven voor Waleed Abu al-Khair, een advocaat uit Saudi Arabië. Hij stond veel slachtoffers van mensenrechtenschendingen bij. Hij is veroordeeld tot vijftien jaar cel, een boete van 200.000 rial (circa 50.000 euro) en een reisverbod van vijftien jaar als hij vrijkomt.

Ik hoop dat veel mensen een brief hebben geschreven voor iemand die groot onrecht is aangedaan! Hoe meer mensen hebben meegedaan, hoe groter onze vuist tegen onrecht!

Martijn Dadema,

Burgemeester Raalte